ACTIVITAT 5: VISITA A UN CENTRE EDUCATIU ESCOLAR

Primer de tot es va presentar una professora que seria la que ens acompanyaria durant tot el dia. Després vam anar al pati per veure tots els nens de l’escola, observant-los a ells i ells observant-nos a nosaltres. Ens van comentar que l’escola tenia 325 anys i que hi ha cursos des de P0 fins a 6é, com que aquesta escola és tan antiga abans hi havia fins a 8é de EGB, però quan es va canviar per l’ESO, Al principi va tenir 1r i 2n d’ESO, però eren masses alumnes i ho van haver de suprimir.

De cada curs només hi ha una classe.

1) Classe de sisè: Matemàtiques

Tot seguit ens van repartir en dos grups, uns van anar a 5é i els altres a 6é. En el meu cas em va tocar anar a 6é. En aquella hora tocava matemàtiques. La professora ens va presentar els nens i vam estar observant l’aula: vaig poder veure que l’aula tenia aspectes molt importants com per exemple en un suro tenien els horaris de eles aules d’informàtica, el seu horari d’escola, entre d’altres; després en un altre suro tenien un apartat d’angles i en un altre un projecte que havien realitzat fa poc sobre la religió (accions bones, dolentes i notícies), aquest projecte és escollit pels alumnes, encara que la professora també pot aportar les seves idees, és com un treball d’investigació, és a dir, algun aspecte important per a ells que vulguin aprofundir en aquell tema. També en un racó de la classe hi havia els càrrec que tenia cada persona (es canvien cada 15 dies) i unes safata on estaven les activitats que es realitzarien cada dia i els nens ja s’havien que havien de fer.

En aquesta classe de matemàtiques he pogut observar que han utilitzat un model humanista, ja que l’objectiu de l’escola és ser feliços, també el treball cooperatiu. La mestra, a més a més, perquè els nens s’anadonin que no han respòs correctament els comença a fer preguntes fins que el nen tot sol es respon. La mestra només està per resoldre dubtes dels grups o de tota la classe quan posen en comú les respostes de cada grup.

2) Biblioteca

Quan va finalitzar l’hora de matemàtiques ens van portar a la biblioteca de l’escola. La bibliotecària ens va fer 5 cèntims de com era la biblioteca: A partir de l’any 80 l’escola comença a comprar llibres. A la biblioteca tenen més de 5000 llibres, però els falten llibres de consulta.

En aquesta escola volen fomentar molt la motivació per la lectura:

  • Per això tenen com una mena de taller voluntària que es diu “Els exploradors”, que és molt semblant al concurs de “Atrapa llibres” però la diferència que els llibres que posen per llegir són més fàcils, després d’haver llegit els llibres s’han d’avaluar de l’1 al 4. S’ha pogut observar que els nens gaudeixen perquè tenen molta varietat de llibres.
  • També pel foment d’aquesta lectura, aquest any s’ha començat una iniciativa que es diu “L’Escola Llegeix”, que consisteix que els dies: dimarts, dimecres i dijous; després del pati es faci de 15 minuts de lectura en silenci des de P3 fins a 6é, el llibre que ells escollin, cap és obligatori. Quan finalitzen aquests 15 minuts dos alumnes de 6é van per l’escola amb una de “xiulet” que fa soroll d’ocell per avisar que l’hora de “l’escola llegeix” ha finalitzat. Amb els alumnes de primària de cicle inicial molts cops es llegeix en veu alta. A més a més els professors també llegeixen en aquests 15 minuts. En un principi els professors es pensaven que els alumnes de P3 no serien capaços d’estar en silenci, però per sorpresa del professorat aguanten 10 minuts en silenci “observant” llibres. Encara que els alumnes de 6é només avisen als alumnes de primària, l’avís dels alumnes d’infantil és un picarol.
  • També tenen la “Maleta Viatgera”, aquesta iniciativa només es realitza des de P2 fins a P5. En aquesta maleta hi ha una varietat de llibres que tant nens com pares llegeixen perquè se l’emporten durant una setmana a casa i després hi ha una llibreta on pares i nens poden donar la seva opinió i dibuixar. I pel més gran hi ha unes altres maletes que els propis alumnes van a la biblioteca i porten llibres, DVD sobre el que vulguin i a classe ho observen tots junts.
  • “Certàmens literaris”, cada any, sobretot per Sant Jordi es realitzen certàmens literaris. Els nens escriuen contes.

Molts dels llibres que tenen a la biblioteca de l’escola són de la biblioteca municipal de Moià,per a que així els nens puguin tenir més varietat.

Cada classe té un horari per poder accedir al préstec de la biblioteca de l’escola: Els de parvulari van els dilluns a la tarda mitja hora cada classe; i els de primària té una hora concreta per anar-hi.

Aquesta biblioteca està totalment informatitzada encara que van trigar 3 anys en realitzar tot el canvi. Llavors a quedat com una biblioteca municipal perquè així als nens els hi sigui més fàcil: gomet blau (fins a 6 anys); gomet vermell (cicle mitjà); gomet verd (cicle superior); gomet carbassa (juvenil), aquests servien per quan estaven els alumnes de 7é i 8é de EGB. També hi ha còmics. El catàleg online que utilitzen és l’Epergan. A més a més, els alumnes de 6é van fer uns punts perquè així la resta de alumnes més petits no desendrecin els llibres, és a dir, col·loquen el punt d’on han agafat el llibre (excepte 1r i 2n).

3) Escola llegeix

Vam poder observar per nosaltres mateixos com funcionava aquesta iniciativa de “l’Escola Llegeix”. La veritat que va ser impressionant com TOTS els nens estaven en silenci llegint. Incluïts els petitons.

És una iniciativa molt bona, que crec que si totes les escoles s’organitzessin els nens podrien agafar amb més estima l’hora de llegir, ja que és una cosa fonamental pel coneixement del nen.

4) Visita als alumnes d’infantil

Per fer una visita completa a aquesta escola vam anar a veure els més petitons. Aquesta escola conté Llar d’infants i parvulari.

Com hem dit abans de cada curs només hi ha una classe excepte P0 i P4, ja que P0 no poden acceptar més de 15 alumnes per professora i en els de P4 quan van començar l’any passat P3 es van trobar amb molta quantitat d’alumnes i que era possible realitzar dues classes.

5) Visita sala de Psicomotricitat

Vam anar a veure els petitons com feien la classe de psicomotricitat. Encara que vam arribar al final de la classe en que als nens se’ls permet cridar. Per així alliberar-se i expressar-se tot el que vulguin.

6) Visualització del PowerPoint

Per finalitzar la visita es van posar un PowerPoint de tot el que a realitzen en aquesta escola. Aproximadament hi havia el següent:

  • Llar d’infants: 1r Cicle d’Educació Infantil (de 0 a 3 anys)

v Es basen a través del joc

v Aprenen a través del tacte, la manipulació,...

v Realitzen classes de música (danses, audicions, instruments, canten i ballen)

v Classe de Psicomotricitat

v I també descansen

  • Parvulari: 2n Cicle d’Educació Infantil (de 3 a 6 anys)

v Comencen a construir el pensament lògic.

v Dominen les llengües

v A partir dels 3 anys fan anglès, informàtica, tallers, ...

v Dinen a l’escola

  • Primària (de 6 a 12 anys): Aprenen a aprendre

- Reflexionen i treballen procediments

- Treballen el projecte PAI

-Projectes d’escola: Treballen l’hort (caven, sembren, reguen, collen i s’ho mengen); durant tot el curs es treballa un tema.

- Tallers d’educació artística (5 anys i cicle inicial)

- Tallers especials (decoren ous per Pasqua)

- Tallers (Cicle Mitjà i Cicle superior)

- Treballen les matemàtiques en grups cooperatius

- Música

- Biblioteca (Servei de prèstec)

- Informàtica

- Educació Física

- Sortides i excursions

- Visiten la biblioteca municipal

- Educació Viària

- Festes (Castanyada solidària)

- Sant Josep de Calassaç (fira)

- Ninots (Relacionats amb els aliments)

- Teatre i animació

- Festa de la Comunitat Educativa

- Nadal (Decoren l’escola, fan caga tió, amic invisible...)

- Els Pastorets (Teatre, adaptat)

- Carnestoltes alimentaris (les disfresses les fan fer als tallers i després donen una volta pel poble i els graellers del poble els acompanyen)

- Pasqua: caramelles

- Certamen literari

- Convivències (P2-6é)

- Festa Fi de Curs

- Despedida dels alumnes de 6é

- El primer dia mitjançant un joc descobreixen l’eix transversal.

7) RELACIÓ FAMÍLIA – ESCOLA

Amb tota la informació que hem pogut obtindre d’aquesta escola hem vist que les famílies i les escoles estan molt relacionades. Podem trobar molts exemples: totes les festes sempre són partícip, com surt al petit diari de l’escola. El passat 18 d’octubre van fer una gimcana i van participar nens i pares; també per la castanyada moltes avies van vindre disfressades de castanyeres (molt autèntiques).

8) RELACIÓ NENS – AVIS

Una de les coses que més em va estranyar és que els nens tenen una relació molt pròxima amb la Residència d’Avis de Moià.

Aquest aproximament consisteix en què a Nadal, Setmana Santa i Fi de Curs quan es fan les obres de teatre, l’últim dia de curs. A dia següent, que ja no hi ha classe, els alumnes es reuneixen i van tots plegats a repetir l’obres de teatre a la residència d’Avis i es queden a berenar, etc. Crec que això fa que com molts avis es sentin estimats, ja que molts avis són “abandonats” i això els fa pujar els ànims. Crec que molts d’aquests avis tracten aquests nens, per un dia, com si fossin els seus nets.

0 comentarios:

Publicar un comentario