ACTIVITAT 3: JORNADA DE PRÀCTIQUES


PRESENTACIÓ

· L'Escola del Mar es troba actualment al Guinardó.

· S’anomena Escola del Mar perquè te el seu origen a la platja de la Barceloneta, on es va fundar i on va desenvolupar les seves activitats des de l’any 1922 fins a l’any 1938

· És una escola pública, municipal, fundada l’any 1922 i que es trova dins d’un entorn natural i artístic privilegiat.

· És una escola catalana. La llengua vehicular i d’aprenentatge és el català.

  • Escola oberta a les noves tecnologies.
  • Escola que potencia la interrelació entre els nens i nenes de diferents edats en àmbits de la vida de l’escola, més enllà del marc habitual de l’aula.


HISTÒRIA


L'Escola del Mar sempre ha estat una escola coneguda per la seva tasca pedagògica i per la seva història.

En un principi l’escola exercia una ensenyança destinada únicament a nens i nenes l'estat de salut dels quals, sense estar malalts, feia aconsellable una educació a l'aire lliure i a prop del mar.

Van passar el anys, i una nit de gener de l'any 1938, després de varis mesos de guerra, una acció aèria va deixar caure una bomba just a sobre de l'Escola del Mar.

Una vegada destruïda l'Escola del Mar va haver de ser traslladada a un altre indret de la ciutat. A Montjuïc, molt a prop de la Font del Gat, a la Rosaleda. Aquest va ser un emplaçament provisional.

Així va ser com nou anys després justament el novembre de 1948 es va inaugurar el tercer emplaçament de l'Escola del Mar, ara al barri del Guinardó. Es tracta d'un edifici d'una antiga residència particular que va ser adquirida per l'Ajuntament de Barcelona, envoltat de jardins que ocupa tota una illa de cases.



FAMÍLIA I ESCOLA

A l'Escola del Mar consideren fonamental la relació família - escola per tal d'afavorir el desenvolupament dels seus alumnes; La relació sistemàtica entre les famílies i l'escola facilita el coneixement mutu i el compartir un projecte comú.

És per això que plantegen diversos canals de comunicació i participació dels pares a la vida de l'Escola :

  • Família-tutor/a
  • Família- Coordinador/a de Cicle o Equip directiu
  • Associació de Pares d'Alumnes
  • Consell Escolar
  • Participació en Festes i tradicions
  • Col·laboracions de Pares a les classe

TRADICIONS

A l'Escola del Mar la paraula "festa" vol dir treballar, compartir, col·laborar i incorporar a la vida de l'Escola aquelles festes del calendari tradicional català que ajuden als nens a integrar-se en la cultura pròpia del seu país i a assumir els trets característics de la pròpia identitat.

Algunes de les festes i activitats que es realitzen a l’Escola del Mar són:

· La castanyada

· Santa Cecília

· Sant Nicolau

· El Nadal

· El Carnaval

· L’aniversari de l’escola

· La Festa de primavera

· La Pasqua

· Sant Jordi

· Sant Ponç

· Festa de fi de curs...

INSTAL·LACIONS

- Biblioteca

o Va ser un eix educatiu de Pere Vergés

- Planetari escolar

o Municipal

ACTIVITATS

- Teatre

o Conserven el teatre de titelles que va crear Pere Vergés

- Cursa de colors

o Color verd, blau i blanc: sentiment de pertinença a un mateix col·lectiu

- “Ràdio Mar”

o promou la comunicació, facilita la lectura i la comprensió dels textos i agilitza les tasques de redacció dels alumnes.

o Es fomenta l’ús de la llengua catalana parlada i escrita com un instrument de comunicació.

o Emissions un divendres al mes, a través del web de l’escola

- Piscina de P4 a 2n en horari escolar en el Poliesportiu Sagrada família

- Revista escolar “Garbí” que per met reflectir la vida quotidiana de l’escola

- Tres corals de nens i nenes i una d’adults





PROGRAMACIÓ DEL 17 DE NOVEMBRE A L’ESCOLA DEL MAR


8.50 h. Quedada a la porta de l’Escola del Mar amb les dues noies del primer curs.
9 h. Presentació de l’escola i dels mestres que ens trobem.
9.45 h. Presentació de les estudiants de magisteri als nens i tutora de 5è.
10 h. Observar la relació i el comportament dels alumnes amb la mestra de llengües estrangeres.
11 h. Esmorzar al pati i observar quins són els grups formats al curs de 5è i si existeixen distàncies entre nens i nenes.
11.30 h. Observar la biblioteca de l’Escola del Mar i reflexionar sobre allò que la fa especial respecte la de la majoria d’escoles. Valorar si aquest espai de lectura és interessant per els alumnes de 5è.
12.30 h. Observar si els nens són subjectes actius o passius a les classes de matemàtiques.
14.45 h. Dinar amb el claustre de l’escola i valorar si existeix un bon clima entre aquests.
15.30 h. Observar si la relació tutora-alumnes és propera o no. Considerar si l’ensenyament que es porta a terme a l’àrea de medi és tradicional.
16.30 h. Deduir, a grans trets, quin és el nivell d’ortografia catalana a la classe, a partir d’observar els dictats que realitzen els nens a última hora de la tarda.





  • REFLEXIÓ PERSONAL SARA

A primera hora la veritat és que anava molt nerviosa, a més a més que amb el temps molt just perquè el metro es va aturar. Després, quan vaig veure l’escola, em van venir a la memòria els meus nens del casal, i això, em va fer que els nervis no fluïssin. Després l’Anna i jo vam començar a xerrar fins que va arribar l’alumna de tercer, Alba Molino. A partir d’aquest moment vam estar en tot moment al seu costat. Primer de tot ens va explicar com era l’escola, la historia, i totes les seves característiques. Tot seguit, ens va ensenyar l’escola. Una escola preciosa, molt confortable, amb un ambient adequat.

A continuació d’aquesta visita guiada vam tenir el primer contacte amb els nens i nenes de 5é. Al principi estava molt callada perquè a primera hora tenien un examen d’anglès, però els nens tenien tantes preguntes, que la professora ens va permetre ajudar-los en els petits dubtes. Després però, a l’hora de matemàtiques, els nens no havien entès el que la mestra els hi havia ensenyat així que amb el permís de l’Alba i de la mestra titular vaig ajudar als nens. I al final explicant-los els problemes de varies maneres i de manera més individual, la gran majoria ho comprenien. Això, em va satisfer, perquè vaig poder adonar-me que estic capacitada per ensenyar, ja que el meu temor era que els nens no m’entenguessin en el moment que els expliqués algun contingut, i ara aquest temor ha desaparegut.

Després va venir l’hora de dinar que vam estar amb tot els professors, inclosa la directora. Una de les coses que em va sorprendre és que en aquella escola tot eren dones. Una cosa molt estranya perquè sempre hi ha professors homes. Aquesta hora va ser impressionant, perquè les professores em van acceptar com una més de l’equip. Vaig poder opinar en temes que van sorgir, etc.

A la tarda els nens estaven molt alterats, no paraven quiets, no callaven. A la mestra li costava molt donar la classe. La classe es va fer una mica feixuga. Durant la tarda tenien la classe de Medi i Dictat.

Segons el meu parer, aquesta ha estat una experiència impressionant, molt gratificant i totalment diferent a la feina que realitzo durant l’estiu. Poder aportar els meus coneixements als més petits és una sensació indescriptible.

També vull esmentar que la noia de tercer, l’Alba Molino, s’ha portat molt bé. Ens ha explicat les coses de la manera més clara possible perquè ho poguéssim entendre tot. Ens animava a participar a la classe, a que l’ajudéssim a ella i als alumnes en molts moments. Ha estat aquesta participació la que ha fet que el dia es passés volant.

La veritat és que m’he quedat amb ganes de tornar a aquella escola.


0 comentarios:

Publicar un comentario